Min handlekurv

Lukk

Er dørstokkmila blitt alt for lang?

Skrevet av Conquer

• 

Publisert

Er dørstokkmila blitt alt for lang?

L E J L A    - @lejlabu

Alle har dager eller uker hvor man ikke har motivasjonen eller lysten til å trene og kanskje ikke lysten til å spise sunt. Dager hvor du føler alt står stille og du ikke ser fremgang så du gir opp og velger å slække på sofaen med serier og kanskje noe digg og knaske på? 

Hvordan finne tilbake til treningsgleden?

Det viktigste er å slutte å finne på unnskyldninger, som for eksempel tiden strekker ikke til, støle muskler eller mange andre unnskyldninger vi kjenner igjen for å late på sofaen. Men ingen unnskyldninger kommer fremfor helsen.

Om tiden ikke strekker til så gjør det ingen ting å ta en halvtime på formiddagen og en halvtime senere på kvelden. Du oppnår likevel resultater og har fremdeles tid til å rekke alt du skal gjøre i løpet av dagen.

Mange dropper trening om man ikke får en hel time til å kunne trene, velger heller og slappe av en halvtime/ time før jobb. Men den halvtimen du velger og dra på trening eller gå en tur utgjør en forskjell, litt trening og bevegelse er bedre enn ingenting.

Gjør om treningen din til en vane, lag deg gode rutiner i hverdagen og sett av en time til trening/turer. Så vil trening bli en automatisk ting du må gjøre akkurat som andre gjøremål. 

Sett deg små mål som du klarer og nå underveis, om det er å klare pullups, eller makse i knebøy eller bare komme seg inn i en kjole/ bukse.

Skriv ned målet ditt mål og heng det opp. Du kan også ta et bilde og ha det som et bakgrunnsbilde på dataen din eller mobilen. 

Nøkkelen er motivasjon, du må selv bestemme deg for at du ønsker også ta et steg videre. Starter du med gode treningsvaner og har gleden av hva du gjør vil treningsgleden komme raskt. 

Del opp treningsøktene dine, ikke overtren og bruk ikke mange timer på senteret da kan du fort møte veggen. Tren armer og rygg en dag, ben og lår en annen dag, fordel de ulike muskelgruppene slik at du gir visse muskelgrupper hvile. 

Synes du det er vanskelig å trene alene? Ta med deg en venn og push hverandre til å nå mål sammen. Jeg synes selv det er godt å ha en venn som blir med å trene og presser meg så jeg når mine mål. Viktig og heie på hverandre selv om det kan være tungt! 

 Finn ut hva slags trening du liker, alt fra styrke, dans, zumba eller løping! Det viktigste av alt er at du skal ha deg gøy, det skal ikke være et tiltak å trene. Du skal trives. Trener du mye på et senter kan du fort gå lei, bruk naturen. 

Viktigste er å ikke gi seg, møt opp og gjør ditt beste da er du allerede et steg videre.

Nei til strenge dietter for å få gode resultater, nei du må ikke konkurrere i noe for å vise at du er best. Du trenger ingen dommer for å rangere din innsats. Aldri se deg selv i speilbildet av en annen, du kommer dit du vil og du er bra nok som du er. 

Finn ut hva som passer deg best, spis riktig og tren godt så vil du nå dine mål :)