Min handlekurv

Lukk

Bevegelsesglede

Skrevet av Conquer

• 

Publisert

Bevegelsesglede

Silje Stifoss 

Hei! Mitt navn er Silje Stifoss, jeg er 25 år gammel og jobber som pedagogisk leder i barnehage. Min hverdag er hektisk og inneholder mye aktivitet gjennom dagen, men det blir også mye av den samme type aktiviteten på jobb. Derfor er jeg avhengig av aktivitet på ettermiddagene og i helgene.

Jeg er født med hoftedysplasi - dette gjør at hoftekula ikke har noe hofteskål å sette seg fast i, hos meg ble dette oppdaget for sent til å bruke skinner, så jeg har hatt to hofteoperasjoner, første når jeg var 1,5 år mens den andre når jeg var fylt 18. Dette har preget meg som barn og ikke minst som voksen. Som barn var jeg aktiv og hadde vel flere fritidsaktiviteter enn de fleste med svømming, turn og korps, var også innom både fotball og håndball, men jo eldre jeg ble jo vanskeligere ble det å henge med når vi skulle løpe over banen. Svømming og turn holdt jeg på med aller lengst, da disse aktivitetene kunne tilpasses mer utifra mine forutsetninger.

Etter at jeg ble ferdig utdannet fikk jeg hjelp av en fysioterapeut til å trene opp og kvitte meg med mange av smertene som hadde fått «lov» til å forplante seg i kroppen min. Gjennom denne perioden ble det utrolig stort fokus på bevegelse i det daglige, og det å komme seg ut døra for en gåtur. Det ble en overkommelig måte å starte trenings - prosessen igjen og jeg har den dag i dag, veldig lite smerter i hofta mi, noe som er utrolig deilig!

Jeg syntes det er viktig å tenke helhet når en først skal i gang, og for meg har det vært en prosess å finne ut hvilke aktiviteter som er gode og hvilke som ikke er fult så gode. Men den aller største utfordringen har faktisk vært dørstokkmila. Det å komme seg ut døra har vært en av mine største kamper. Jeg er en sosial person og trives best sammen med andre mennesker så det å skulle gå ut døra alene har vært sykt tungt å skulle gjøre for min del. Dette er noe jeg har måtte jobbe masse med. Og jeg tror ikke jeg er alene om akkurat det, så jeg tenkte at jeg i dag ville gi dere noen tips til hvordan komme seg over dørstokken hjemme.

En av tingene jeg kjapt erfarte og skjønte at jeg måtte endre på var nettopp det å bestemme seg kvelden i forvegen.

- Da har man ikke lengre like god mulighet til å endre mening. Da er det på en måte allerede bestemt.

Ikke reis hjem først!

- Aldri tenk at du får mer energi av en tur hjemom på sofaen først, da er det enda vanskeligere å komme seg ut, ta aktiviteten på vei til/fra jobb/skole. Da har du ikke rekt å forelske deg i sofaen først!

Gi deg selv positiv feedback.

- Har du kommet deg ut døra og gått eller gjort annen aktivitet i 20-30 minutter så vær fornøyd med det! Ikke tenk at det ikke er bra nok for det er det! Det er en god start! 

Du er bra nok!

- Ikke bla deg gjennom insta og syntes synd på deg selv, for du er faktisk bra nok akkurat slik du er! Gjør det for din egen del!

Finn motivasjon og grunnen til hvorfor du ønsker å komme deg ut døra og i aktivitet:

- Er det fordi, slik som meg, jeg vet at kroppen må ha det for å leve et bra, sunt og friskt liv, eller er det andre mål som ligger til grunn? Finn ut hvorfor du skal drive med det.

Finn aktiviteter du liker

- Dersom gåturer ikke er noe for deg så er det helt greit, finn aktiviteter som passer deg og som du liker å holde på med. Det er ikke noen vits i å løpe en mil dersom du ikke ser noe glede i det, da kan det hende du passer bedre på en gruppetime med cardio, step-up eller sirkeltrening. Det viktigste er at DU trives med aktiviteten.

Sett deg noen mål:

- Når jeg har gjennomført så og så mange økter skal jeg unne meg en ny tights/topp eller annet som gir motivasjon til å fortsette treningen.


For min del opplevde jeg etter få uker at dette hadde god helsegevinst og når en kommer seg gjennom de to første ukene med en stiv og støl kropp, som nesten ikke ville fungere. Hjalp disse gåturen utrolig masse. Jeg har i ettertid fått erfare at dersom jeg holder meg i ro en hel uke, vil kroppen min gi beskjed ved å gi meg andre vonter, dette er ikke noe jeg ønsker, så for min del er bevegelse en viktig del av hverdagen!

Jeg har det siste halvåret kost meg med gåturer i nærområdet, turer hvor jeg bare kan gå rett ut døra og kommet i aktivitet. Vi er heldige som har skog og naturen rett borti gata, men jeg lover deg at en gåtur i nabolaget er vel så bra, og ikke minst spennende. Da får du kikket litt mer enn det du gjør når du kjører bilen forbi. 


Kanskje du møter naboen og får slått av et par ord med han eller hun også! :-) Etter en deilig gåtur har jeg kjørt gjennom en liten styrkeøkt for å stabilisere og styrke kroppen min i tillegg til gåturen og da har det gått mye på dette programmet. Det kan tilpasses uansett ferdighetsnivå og jeg skal love deg at jeg startet utrolig lavt og har jobbet meg oppover i vektene og ikke minst antallet. 

Jeg har jo allerede varmet opp godt med en deilig gåtur med litt tempo, og hvis en ikke gjør dette først er det lurt å varme opp kroppen i 10-15 minutter før en går i gang! :-)

1. Knebøy - 12 x 3 

- her kan du legge til vekt og øke etterhvert som du blir sterkere!

2. Skulderpress 12 x 3 

- en vekt i hver hånd og strekk de rett opp i været fra skuldrene, sakte ned igjen. Du kan gå helt ned til 8 x 3 dersom vekta er tung og jobbe deg oppover til 12 repetisjoner før du øker i vekt. 

3. Nedtrekk (treningssenter) / ro med strikk 12 x 3 

- Hvis du kjører økta på et treningssenter velger du nedtrekk apparatet, men dersom økta gjøres hjemme, kan du feste strikken i et stolbein eller rett og slett i beina dine. Jo strammere strikk, jo mer må du jobbe.

4. Seteløft - 12 x 3

-Hold I 3 sekunder før du legger rompa nedi gulvet igjen.

5. Planke - her har jeg gjort så lite som 15 sec x 3 - men om du har en frisk rygg og hofter kjører du på med lengre tid. Jeg har økt fra 5-10 sec på knær til 15 sec full planke.


Avslutt med uttøying av kroppen.


@siljestifoss