Min handlekurv

Lukk

God lærdom fra Julie

Skrevet av Conquer

• 

Publisert

Mitt navn er Julie, og jeg er ei jente på 22 år. Jeg er født og oppvokst i Haugesund på Vestlandet, hvor jeg bodde frem til august 2018. Da flyttet jeg, sammen med kjæresten min, til Kristiansand hvor jeg har begynt på en bachelorgrad i Folkehelsearbeid.

Nå tenker du gjerne; Hva er Folkehelsearbeid og hva en blir av å studere det? Da spør du veldig godt, for det vet jeg faktisk ikke. Men det er uansett et veldig spennende og interessant studie, som omhandler mye rundt befolkningens gode og dårlige helse generelt i livet, på mange ulike aspekter i samfunnet. Veldig spennende og anbefales for deg som er interessert i fysisk og psykisk helse, og kosthold! 


Jeg er jo da åpenbart interessert i helse, både fysisk og psykisk, og kosthold / ernæring. Dette er temaer som opptar store deler av hverdagen min både på skole og fritid. Jeg er veldig glad i trening og har alltid vært en aktiv jente. De siste 4-5 årene er det styrketrening og kondisjonstrening som har vært favorittene, og varierer mye med både øvelser og økter.

Jeg prøver å få trent mellom 4-6 ganger i uken hvor jeg varierer mellom styrke, kondisjon på et kondisjons apparat og en type CrossFit inspirert økt hvor fokuset er lettere vekter og høy puls. Løping er min store favoritt i forhold til kondisjonstrening, spesielt det å løpe ute nå når våren nærmer seg. Men fra oktober 2018 frem til januar har jeg holdt et alt for høyt tempo og alt for høy treningsmengde i forhold til hva kroppen min har tålt. Dette har resultert i betennelser i legger som gjør at løping blir veldig vondt, og generelt en utbrent kropp. 

Dette har resultert i betennelser i legger som gjør at løping blir veldig vondt, og generelt en utbrent kropp. De siste ukene har derfor bestått av veldig lite og rolig trening, og mye turgåing. Du tenker gjerne at overtrening eller det å bli underrestituert ikke skjer med deg selv.  Vel, det tenkte jeg også, og resultatet er ikke spesielt spennende. Så folkens, LYTT på kroppen din og ta hviledager! Snakker av erfaring…

Når det kommer til mat-fronten, så trives jeg veldig med å være på kjøkkenet. Teste gode gamle oppskrifter, men også nye og gjerne mer tidskrevende. Jeg sliter mye med magen min, og har selv-diagnostisert meg selv med IBS, også kalt irriterende tarm syndrom. Dette gjør at jeg må være litt kreativ med maten, ettersom det er mange matvarer magen min ikke fordøyet godt nok, som resulterer i mye mage vondter. Dette kan til tider være svært frustrerende og utfordrende, men det er fortsatt utrolig mye god mat å spise og oppskrifter å teste ut! I første omgang tenkte jeg å dele en stor favoritt hos meg. Jeg er svært glad i å bake, og er veldig svak for hjemmelagde og nystekte rundstykker eller brød.

Jeg tenkte derfor å dele en oppskrift til dere som både er super enkel å lage og super godt å spise! Dette brødet er også spiselig for dere andre som har en sensitiv mage, men også for dere som er så heldige å slippe det problemet. 

Oppskriften krever langtids-heving, så om du setter deigen en kveld før du legger deg, så er den klar til du står opp. Du kan enten lage det som brød eller som rundstykker. Om du lager brød så vil det ta litt lengre tid. 

Ingredienser til et brød eller ca.10-12 rundstykker: 

  • 500 g mel 
    Her blander jeg fint og grovt speltmel, og havregryn eller havremel. Jeg liker det veldig grovt, så pleier å ta mest grovt speltmel ca.300-350, ca. 100-120 g lyst spelt mel, og resten havregryn. Her er det bare å gjøre hva du selv føler for.
  • Ulike typer frø 
    Her er det bare å kjøre på med det en selv vil eller har stående i skapet. Jeg synes det er godt med både linfrø, chiafrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner. Tar som regel dette oppi med øyemål, til det ser ut som en passelig mengde, men ca. 10-30g. 
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts + litt til med tørr gjær (jeg tar først en halv ts, og så drysser jeg på litt til) 
  • 4-5 dl vann ( om en har mye frø oppi, så trekker dette gjerne til seg litt ekstra vann, så da pleier jeg å ta hvert fall 5 dl)

Deigen skal være klissete, men ikke rennende når den er ferdig. Når alle ingrediensene er blandet sammen dekker du bollen med plastfolie eller et kjøkkenhåndkle, og lar den heve i 8-12 timer på kjøkkenbenken. Etter 8-12 timer er brødet ferdig hevet. Om du lager brød, så tar du deigen oppi en brødform og lar det heve 1-2 timer før steking.

Når deigen er klar for steking, varmer du først opp ovnen, (og stekebrettet dersom du lager rundstykker), på 250 grader - over og under varme. Om du lager rundstykker er det bare å bruke to skjeer og forme rundstykkene som klatter på at bakeark, som du drar over på det oppvarmede stekebrettet når det er klart. 

Steke tid brød:

Stek på nederste rille i 10 min på 250 grader. Skru så varmen ned til 175, og stek videre i 50 min. De siste minuttene pleier jeg å ta brødet ut av brødformen og steker det på midterste rille. Brødet er ferdig når du kan høre en «hul» lyd ved å banke i bunnen av brødet. 

Steke tid rundstykker: 

Skru varmen ned til 200 grader og stek i 15 min. Jeg pleier å la de stå litt lengre og tar gjerne på grill funksjon de siste minuttene slik at de får en ekstra sprø skorpe. 

Nytes med digg pålegg etter steketid eller så er de perfekte til å fryse ned. Skjær da brødet opp i skiver og legg i poser. Perfekte å ta opp kvelden før du feks skal ha dem med som lunsj på skole/jobb. Om du føler deg spenstig og vil «piffe» dem opp, så tilsetter du raspet gulrot i oppskriften. Dette er super godt og gjør dem ekstra saftige! Du må gjerne justere vann mengden litt ned om du gjør dette.

Ettersom trening og mat er såpass stor del av livet mitt, tenker jeg å etter hvert dele både gode og varierende treningsøkter, og ulike oppskrifter som jeg håper dere vil teste ut! Håper også å få til å dele litt om den psykiske delen av helse også, ettersom den er veldig sterkt knyttet opp mot den fysiske helse vår, og blir mer og mer synlig i dagens samfunn. Så håper dere vil følge med videre!

Følg meg gjerne på min Instagram konto: @juliehille

kommentarer

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar