Sjonglering av alle ballene i luften
 - Sonja Y. Arghdeh


Et glimt i min hverdag med sjonglering av alle ballene i luften.Sonja Y. Arghdeh, 26år.

 - Min Instagram

 

Ved å presentere meg selv vil jeg vell si at jeg er mor til en liten jente på litt over 1 år, gravid med nummer 2 og har to små pinchere. 
Jeg er utdannet helsefagarbeider og begynner å få noen år med erfaring innen for mitt fagfelt.
Psykiatrien med både unge og eldre er den kategorien jeg har arbeidet mest med.

Helsesektoren gir meg et syn om takknemmelighet, takknemmelighet for min helse, min hverdag og mulighetene jeg har som menneske. I dagens samfunn føler jeg at vi glemmer at vi er heldige som er friske og tar helsa egentlig litt forgitt. Vi setter ikke pris på de tidlige morgningene vi har muligheten til å stå opp å gjøre effektive og sunne valg i hverdagen. Vi  er så heldige som har muligheten til å jobbe, spise godt, gjøre det vi ønsker fordi vi er friske.

Min motivasjon for å oppnå best mulig helse er enorm, og enda større har den blitt nå som jeg er mor. Jeg vil være et forbilde for min datter og min neste som er på vei.
Riktig kosthold og daglig mosjon er mitt fokus. Jeg er ingen fanatiker på hva man skal spise til punkt og prikke eller hvor mye man skal trene. Næringsrik kost og litt mosjon daglig kan gjøre mirakler med helsen vår.
 Vi har alle et ideelt bilde om hva perfekt er, noen slanke, noen fyldige og andre overvektige. 
 Vi er alle i en egne kategori hvor vi enten føler oss komfortable eller at vi kjemper en beintøff kamp på å nå dit vi vil.

Mange spør meg om hvordan jeg får tid til alt, sjonglere mellom arbeid, barn, svangerskap, partnerskap, husarbeid, riktig mat og trening samt 2 små hunder som trenger sin oppmerksomhet. Alt handler vel om å kunne planlegge hverdagen til punkt og prikke.
 Vi har kjøpt oss en kalender hvor alt skrives opp, hvilke middager, hvilke aktiviteter, hvem som gjør hva til hvilken dag for å holde 100% oversikt.
Selvfølgelig dukker det opp småtteri i hverdagen så ikke alt kan gå 100% på skinner men litt fleksibilitet eksisterer hos oss alle.


Å sette seg ned en dag i uken for å kunne lage en ukesmeny for måltidene som skal lages, hvilke husarbeid som skal gjøres til hvilken dag og planlegge med partneren om hvordan hverdagen skal være etter arbeidstid slik at begge får nok hvile til å utføre det daglige man ønsker. 
Det er utrolig viktig å sette av tid til seg selv i en hektisk hverdag og å la partneren få sin "alenetid". Alt går som regel som det skal med riktig planlegging og kommunikasjon.
Det hadde vel vært luksus om døgnet hadde noen timer ekstra.

Jeg fikk muligheten til å ta med datteren min på treningsstudioet fra hun var ca 6 måneder, jeg planla da å trene når hun skulle sove i vognen. Mange studioer har barnepass på dagtid/kveldstid. Dette er gull verdt mener jeg, mor og far får da muligheten til å trene samt barnet får en "kort" økt vekk fra mor og far da permisjonstiden er ubeskrivelig vakker men også en påkjenning. Etter min erfaring ble tilvenningen i barnehagen mye lettere både for meg og lille tassen siden hun allerede var vant til at mamma går og mamma kommer tilbake. 

Da arbeidet startet igjen og barnet begynte i barnehagen så forsvant mye av studiotiden raskt.
Man trenger heldigvis ikke et studio eller masse dyrt utstyr hjemme for å kunne holde seg i form. Jeg er frelst av kjøkkenkluter og strikker som jeg bruker hjemme daglig som trenings verktøy. Jeg syns det er utrolig moro å ta en liten intensiv økt med den lille før middag, hvor hun får være med, der hun fasinerer seg over de forskjellige øvelsene jeg gjør.  Som gravid og et stykke på vei inn i svangerskapet kjenner jeg at begrensningene på treningen min begynner å slå inn, nå som magen blir tyngre og tyngre. Dessverre har vanskeligheten med bekkenløsning gradvis tatt på meg.

Det er fasinerende hvordan kvinnekroppen fungerer, hvor for noen måneder siden ble jeg EM kvalifisert i OCR løp og nå er en rask tur på mølla en utfordring. Man skal lytte til kroppen som gravid. Aktivitet for gravide er absolutt det beste både for mor og barn om kroppen tillater det. Enkle turer, vedlikeholdstrening og lett mosjon er alt som trengs for å holde helsa vedlike. Den psykiske helsa kan vi dessverre ikke alltid kontrollere 100% hvor vi også ikke kan kontrollere de hormonelle forandringene et svangerskap har å by på, men jeg mener at alle har godt av litt mosjon og tid for seg selv med tanke på alt stresset mor bærer på under svangerskapet.


Hvordan skal dette gå? 
Har barnet i magen det bra?
Hvordan vil hverdagen som tobarnsmor bli? 
Jeg kan sitte her å skrive en bok om hvordan, hva hvis og går det - spørsmål men den viktigste delen er å kunne være optimistisk, ta det på strak arm og huske å fortelle seg selv at millioner av kvinner har greid det.

Jeg kommer til å mestre det, dumme meg ut en gang i blant men jeg vil greie det!


Legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de blir publisert