Proteiner - Hva er det og hvor mye trenger jeg?

Spørsmål rundt proteiner ser ut til å være en evigvarende runddans og svarene på hvor mye proteiner man bør innta daglig varierer veldig fra ulike forum, nettsider og personlig trenere. Hvor mye proteiner vi trenger avhenger helt av kjønn og alder, men også kroppens status; er du aktiv og trener eller gjør du lite i løpet av en dag? Et variert kosthold blir alltid dratt fram som en avgjørende faktor når det snakkes om å få i seg nok proteiner, og de fleste får derfor i seg nok. Proteiner er helt nødvendig for kroppen og dannelsen av muskler, organer, hud, hår osv. Vi kan rett og slett ikke leve uten dette. Hard styrketrening øker behovet for proteiner fordi kroppen bygger muskler. Spiser vi mer enn det vi trenger så vil overskuddet brukes som energi eller lagres som fett. 



WHO anbefaler at menn og kvinner i normal aktivitet spiser 0,75 gram protein per kg kroppsvekt per dag, mens det anbefales å spise 1,4-2 gram proteiner per kg kroppsvekt om du trener hard styrke og skal bygge muskler. 



Så er spørsmålet når man bør innta proteinene? Bør man spise mest proteiner før eller etter trening? 
Her varierer også svarene mye. Så lenge man får i seg de proteinene kroppen skal ha i løpet av dagen, så spiller det ikke noen rolle når på dagen man spiser proteiner. Proteinbarer blir mer og mer populært, og personlig er jeg en stor fan av proteinbarer fordi det er så raskt og enkelt når man er på farten eller skal rett til treningssenteret etter jobb.
Men, proteinbarer og proteinpulver er det ikke alle som har, så andre gode kilder til proteiner er kesam, cottage cheese, skyr, melkeprodukter, egg, kylling, fisk, kjøtt, bønner og nøtter. 

Håper dette var litt til hjelp i jungelen av kostholdstips og råd der ute!

Benedikte//Bengin

 - bengin94






1 kommentar

  • Anniken

    Flott innlegg, informativt og oversiktlig. :-)

Legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de blir publisert