Drømmer du om å stille i fitnesskonkurranser?

Drømmer du om å stille i fitnesskonkurranser?

Jeg kan starte med å fortelle litt om meg selv. Jeg heter Christiane, og er ei jente på snart 20 år. Jeg studerer egentlig ergoterapi, men har tatt en pause fra studiet fordi jeg skal reise til Florida å ta PT-utdanning der til høsten. Jeg trener og spiser mye på fritiden, da jeg har et mål om å komme meg på scenen som bikinifitnessatlet om ca. 1 år. Jeg er ambassadør for Conquer og da jeg fikk tilbud om å skrive blogginnlegg på Conquer sin side, tenkte jeg at jeg kunne benytte meg av sjansen til å fortelle litt om mitt mål.

Jeg er med i Team Total Package som holder seg på City24/7 i Sandnes. Min Coach heter Joakim Hetland og han er virkelig flink i det han driver med. Han har hjulpet flere jenter helt til topps, og forhåpentligvis klarer han å hjelpe meg like langt.

Akkurat nå er jeg offseason, som betyr at jeg bygger muskler og går ned i fettprosent samtidig. Jeg må trene hardt og intenst, i tillegg til å spise sunt og mye. Slik får jeg i meg et overskudd av proteiner, som skal bygge opp musklene mine. Det er ofte kjedelig å ikke kunne ha saus til middagene mine, og sukkerfri ketchup har hjulpet meg mye, men til slutt blir man lei av det og. Heldigvis kan jeg krydre maten alt jeg vil, og med litt variasjon hver dag, går det opp i opp for min del. Maten jeg spiser går altså for det meste i havregrøt med bær og banan, kylling og ris to ganger til dagen, et lite mellommåltid med nøtter og en proteinshake, enten fisk eller biff til middag, og selvfølgelig riskaker, banan og proteinshake etter trening.

Jeg trener hovedsakelig 4 dager i uken, en dag med glutes og glute condition, en dag med skuldre, triceps, bryst og mage, en dag med legger, hams og quads og en dag med rygg, biceps og mage. I tillegg til treningen er det en del tøying og foamrolling for å forebygge skader og stivhet i musklene.

Kostholds- og treningsprogrammet mitt gir meg mye mer energi enn før, bedre søvnkvalitet og som regel et bedre humør. På toppen av alt, skjer det raske endringer i kroppen min, og jeg føler meg mye renere i huden, håret mitt er glattere og skinner mer og jeg er alt i alt mye mer fornøyd med kroppen min.

Noe som går igjen over alt når det kommer til fitnesskonkurranser er at det ikke er noe for alle. Det kan jeg allerede nå, med hånda på hjertet si meg enig i. Jeg er ikke i nærheten av å begynne på konkurransediett og mye cardio enda, men jeg kjenner allerede at det til tider er vanskelig å dra på trening og holde meg til en bestemt kostholdsplan. Det vanskeligste for meg er utrolig nok å legge meg tidlig og stå opp tidlig hver dag slik at døgnrytmen holdes på plass og at jeg får den søvnen jeg trenger hver natt.

For å kunne komme seg på scenen, må man være mentalt sterk. Man må takle å gå langt ut av komfortsonen. Man skal tross alt stå på en åpen scene, nesten helt naken. Man må også være forberedt på å droppe alkohol og mye av det sosiale livet i noen måneder før konkurransen. Man skal lære seg å posere helt perfekt, noe som tar mye tid og trening.

Man må også være forberedt på at det kommer til å forsvinne mye penger. Det er dyrt å ha coach og et team, noe som er nødvendig på veien til scenen. I konkurransetiden skal du også ha poseringstimer, betale konkurranseavgift, hotell og reise, sminke, frisør, spraytan og bikini. Disse pengene får man heller ikke tilbake, så det er viktig å vite at man har råd til det.

Husk at andre mennesker, dommere og folk på sosiale medier kommer til å bedømme og kommentere kroppen din, så dette er noe man bør være komfortabel med. I tillegg kan ikke alle som står på scenen vinne. Det er derfor utrolig viktig å verdsette det at man i det hele tatt kommer seg på scenen. For min egen del vil det være en seier i seg selv. Dette betyr ikke at jeg ikke er ”in it to win it”, men at du kan ikke la det ødelegge deg om du ikke vinner.

Hvordan folk takler oppkjøringen mot konkurranse er helt individuelt, men lett er det uansett ikke, da du skal såpass langt ned i fettprosent at det ikke er sunt lengre. I tillegg jobber du i flere måneder, kanskje år mot noe som skal vare i en dag. I tillegg skal du allerede dagen etter konkurransen, sakte men sikkert opp i fettprosent igjen, noe som mange kan synes er kjedelig. Jeg har ikke vært i situasjonen selv enda, men jeg føler meg ganske forberedt til å komme dit og jeg klarer nesten ikke vente med å bygge meg stor nok, gå ned i fettprosent og komme meg på scenen! Har du fortsatt lyst til å stille? Da synes jeg du skal kjøre på!

”Conquer from within”

Hilsen Christiane

  -    @christianebholmen


Legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de blir publisert