Crossfit, tøying og kosthold

Benedikte Gjelsvik – ‘’Be your own kind of beautiful’’

Jeg er en sprudlende og glad jente på 24 år fra Bergen. Er utdannet som prosessoperatør og jobber fortiden som kontrollromsoperatør i Bergen for Equinor. Fritiden min liker jeg å bruke på familie, venner, trening og turer i skog og mark.

Jeg er et veldig rutinemenneske og liker å starte dagen min på Crossfit Kystby som er favoritt treningssenteret på Sotra! Jeg begynte på Crossfit på nyåret 2018 og har blitt helt hektet! Har trent aktivt med styrketrening i mange år, men trengte litt ny motivasjon og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg begynte der. For de som ikke helt vet hva eller hvordan Crossfit fungerer så er det variert trening som utføres med høy intensitet. 

Du vet aldri hvordan økten kommer til å bli før du er på trening. Treneren setter opp WOD (workout of the day), vi har felles gjennomgang av alle øvelsene og oppvarming før selve økten.  

Under WOD blir man pushet og får coaching slik at man utfører øvelsene riktig og klarer å gi det lille ekstra. Her er eksempel på en økt jeg liker:
 ‘’Cindy’’ – Fullfør så mange runder som mulig på 20 min. 5 - Pull-ups 10 – Push-ups 15 - Squats

De dagene jeg har ekstra tid, liker jeg å ha en styrke økt enten før eller etter WOD. Hvor jeg har fokus på svakheter. Helt tilslutt kommer det jeg liker aller best. TØYING! Kroppen har utrolig godt av det og det gir deg kun positive effekter.

Jeg prøver å tøye 15-30 min. etter hver trening slik at kroppen i tillegg får roet seg ned og senket pulsen.  Hvorfor jeg synes tøying er så viktig? Jo, bedre bevegelighet og myke opp musklene gjør hverdagen lettere. Det hjelper for å bedre utførelse av forskjellige øvelser under trening, øker blodsirkulasjon og ikke minst at det gir deg bedre holdning.

Når det kommer til kosthold er jeg fan av små måltider med ca. 3 timers mellomrom. Med små måltider sikrer man at kroppen tar opp den næringen den trenger, uten å få for mye av det ‘’gode’’. Her er eksempler på noe av det jeg liker å spise i løpet av en dag:

Til frokost spiser jeg en skål med havregryn (50g) og  3 dl skummet melk.

  • Lunsj – 2 Knekkebrød og 2 egg.
  • Til middag lager jeg for eksempel kyllingfilet (100-150g) med søtpotet (200g) og grønnsaker (valgfri mengde).
  • Kvelds – 200g mager cottagecheese, 50g mager vaniljekesam og 150g blåbær.

Jeg har også et par mellommåltider for dagen som kan være en neve med nøtter eller frukt. Etter trening har jeg som regel samme måltid som til middag. 

‘’Be your own kind of beautiful’’ er mitt motto, med dette mener jeg at vi alle er vakre på vår egen unike måte. Det er din kropp, ditt utseende og det må vi lære oss og akseptere. Du er vakker uansett hvilke gener, kroppsbygning og utseende du har. Det som fungerer for noen når det gjelder kosthold og måten man trener på er ikke sikkert fungerer for andre. Man har forskjellig livsstil, utgangspunkt og målsetting. Finn ut hva som passer for deg og ikke tenk på hva andre synes. For det er kun du som kan leve ditt liv. Så pass på å leve ditt liv på den beste måten. Din måte..<3 

Følg meg gjerne videre på Conquerbloggen eller på min instagram under ‘’bennegje’’ - .


Legg igjen en kommentar

Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de blir publisert