Alternativ utetrening på vakre Senja

Du har kanskje ikke hørt om Senja før? Det er definitivt et sted verdt å besøke om du elsker å være ute i naturen! Senja er Norges nest største øy og  ligger i Troms, cirka tre-timers biltur fra Tromsø. Øya byr på idyllisk natur med vakre fjorder, utallige fjelltopper og spektakulære strender.

Jeg har selv vokst opp på Senja og føler meg heldig som kan kalle øya for min hjemplass.

Fjelltur til Grytetippen. Kredit IG: clairefromnorway

Midnattssol på Husfjellet

For tiden jobber jeg som gymlærer for 1-10. Klasse ved Berg Skole og litt som personlig trener ved siden av.  Jeg elsker å ha en aktiv hverdag som fremmer fysisk aktivitet, også for andre. Selv begynte jeg å interessere meg for trening og helse d jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg husker at jeg starta i det små – med joggeintervaller mellom lyktestolpene langs veien og styrkeøvelser med kroppsvekt hjemme på soverommet. Det utviklet seg til styrketrening på treningsstudio som vi var så heldige å få her i hjembygda like etter.

Med årene skulle trening vise seg å bli en stor del av livet mitt. Jeg fortsatte med treninga også etter jeg flytta hjemmefra.  Fotball var idretten jeg utøvde, men som jeg etter hvert slutta med da jeg flyttet for å studere i utlandet.
I 2015/16 tok jeg ett årsstudium i personlig trening hvor jeg var ett semester i USA og ett i Oslo.

Året etter tok jeg et kurs for å sertifisere meg som yoga instruktør i Kerala, sør i India.

Jeg føler meg utrolig heldig som fikk interesse for å leve en sunn livsstil i tidlig alder. Dette har gjort at det har blitt en del av min hverdag. Jeg elsker å være aktiv!

I 2013 skulle livet ta en ny vending. Alt ble snudd på hodet.
Jeg mistet mine to storebrødre i en tragisk snøskred-ulykke. Livet ble svart. Likevel ble treninga en liten redning i all elendigheten. Etter denne hendelsen ble treninga enda viktigere og tiden brukt på trening økte. Alle som har trent og følt på hva trening kan gjøre, ikke bare for den fysiske helsa, men også den mentale, vet hva jeg snakker om.

Senja er virkelig plassen for å finne ro i sjela ved å være i nærkontakt med naturen. Det er lite som slår følelsen av å sitte på en fjelltopp å nyte utsikten over havet og alle fjelltoppene – spesielt etter å ha nådd toppen til fots. Det er virkelig et privilegium å kunne velge å vrake i topper å bestige her. Det finnes fjellturer for alle, noen er ikke for de med høydeskrekk! Like utenfor huset mitt kan vi bestige Husfjellet, et av Senjas mer kjente fjell som selveste dronning Sonja besteg i august 2009, og veien opp fikk navnet Dronningstien. Helt uvitende om at vår flotte dronning var på vei opp, var jeg også det samme formiddag. Det endte med en koselig samtale med henne og hennes følge på toppen.

I tillegg til fjellturer har vi fantastisk flotte fjorder her hvor padling i kajakk er helt magisk, spesielt når det er midtnattsol. Ja for her i Nord-Norge har vi jo midtnattsol om sommeren fra mai til juli. Det betyr at turer ikke trengs og planlegges etter når det er lyst - for det er det 24/7 om sommeren. Jeg har vært på flere fjellturer på natta for å se midtnattsola fra en fjelltopp. Det er virkelig noe alle bør oppleve.

Da jeg bodde i Brasil i 2014 fikk jeg en ny interesse av den aktive sorten – nemlig skating – utrolig gøy!
Veiene på Senja er ikke de beste til skating, men det finnes strekninger her hvor det fungerer rimelig bra.
Målet for sommeren er å lære en ollie på brettet!

Skating med Okshornene I bakgrunnen

Kredit på IG: clairefromnorway

Senja er en utrolig fin plass for sykkeløkter ute. Om sommeren finner du mange turister syklende med campingutstyr langs veiene. Du sykler langs skoger, med havet og opp og ned fjellveier. Vi har ganske heftige bakker for deg som liker utfordringer. I 2010 ble Tour de Senja arrangert for første gang, en sykkeltur rundt deler av øya på 137km.  Som eneste deltaker fra bygda på vanlig asfaltsykkel la jeg på vei rundt øya, det tok meg 6 timer. Jeg har deltatt 5 ganger, enten rundt eller en kortere løype, som også er et alternativ. Arrangementet finner sted i juli måned hvert år og alle som ønsker kan delta. I fjor starta ett nytt arrangement,  Sans Senja Skyrace, et fjelløp på 25km som tar deg hele 2800 høydemeter. I fjor ble det fullt påmeldt før jeg fikk sjansen, men i år meldte jeg meg på i god tid. Løpet fant sted på selveste sankthansaften i år. Det var søsteren min som foreslo at vi skulle delta – og begge gjennomførte – i tåke, regn og til og med sludd på de høyeste toppene! Det var utrolig gøy å ha deltatt og gjennomført løpet! Håper på litt bedre værforhold neste år.

Selv om sommeren er ubeskrivelig vakker her, er vinteren også det. Det blir ski og – trugeturer opp til fjells på fine vinterdager etter mørketida er over.  Denne tida på året er magisk, ofte med stjerneklar himmel med dansende nordlys. Om du aldri har sett nordlyset før så er dette virkelig plassen for å se det.

Den kalde, friske lufta, stillheten, himmelen, nordlyset, puddersnø. Vinteridyll. Sola som hilser på oss igjen etter to måneder mørketid. Takknemligheten for sola er ekstra stor på denne tiden. Den gir oss mye energi og får oss til å ville tilbringe mer tid utendørs.

Trugetur på Husfjellet.

Yoga på Grytetippen

Fysisk aktivitet kan være så mye mer enn å være på et treningsstudio, selv om jeg elsker styrkeøkter også. Gåturer langs veien, sykkelturer, fjellturer, kajakkturer, yoga på stranden, joggeturer, ski og – trugeturer om vinteren og sportsklatring er noen aktiviteter du kan gjøre her. Jeg elsker å kunne variere treningen, det som er viktig er å være i aktivitet.

Om du ikke har tatt turen til Senja før så anbefaler jeg virkelig å besøke øya!